четвер, 20 лютого 2014 р.

дистанційне навчання 21.02.14 (п'ятниця)

Для групи 10-2
Дистанційне навчання 21.02.14


електронна пошта викладача Бабич І.В.
(подати звіт про виконання завдання)

Тестові завдання
1.        До абіотичних факторів належить: а) сміттєпереробний завод; б) сонячне випромінювання; в) віруси; г)дощ.
2.        До видів, які мешкають в грунті протягом більшої частини свого життєвого циклу належать: а) кроти; б) сліпаки; в) личинки хрущів; г) дощові черви.
3.        Окунь належить до екологічної групи: а) нектон; б) планктон; в) нейстон; г) бентос.
4.        До світлолюбних рослин належить: а) мох; б) береза; в) папороть; г) ялина.
5.        Тип співіснування різних видів, від якого вони взаємно дістають користь: а) мутуалізм; б) коменсалізм; в) нахлібництво; г) паразитизм.
6.        До екологічних факторів, що в значній мірі впливають на гідробіонтів не належить: а) солоність; б) тиск; в) освітленість; г) опади.

Розкрийте питання:
7.        Наведіть адаптації планктонних організмів до умов існування в водному середовищі.
8.        Поясніть суть антагоністичних взаємозв’язків в системі «паразит-хазяїн».
9.        Наведіть приклади квартирантства в природі.
10.     Сформулюйте закон оптимуму.
11.     Наведіть приклади прямого і опосередкованого впливу антропогенних факторів на конкретний живий організм.

12.     Наведіть приклади адаптацій живих організмів до нестачі вологості  в наземно-повітряному середовищі.
Для груп 15-3, 16-3
Дистанційне навчання 21.02.14


електронна пошта викладача Бабич І.В.
(подати звіт про виконання завдання)

Завдання 1. (3б)
Продовжіть речення.
А) Сукупність популяцій організмів різних видів, які взаємодіють між собою і з неживою природою таким чином, що всередині такої системи виникають потоки енергії і колообіг речовин називається…
Б) Міжвидові взаємозв’язки при яких вид використовує для своїх споруджень гнізда волосся, пір'я інших видів називаються…
В) Частина простору в біогеоценозах, заселена популяціями даного виду, яка забезпечує їх потрібними ресурсами називається…

Завдання 2 (2б)
З'єднайте попарно термін та його визначення.
1)      Сапротрофи, 2) автотрофи, 3) поліфаги, 4) міксотрофи.
А) організми, що живляться різною за походженням їжею, б) організми, що здатні утворювати органічні сполуки з неорганічних, в)організми, що здатні синтезувати органічні сполуки з неорганічних і споживати готові органічні речовини, г)організми, які живляться залишками інших організмів.

Завдання 3. (1б)
Побудуйте ланцюг живлення що складається з 5 ланок. Вкажіть його тип.

Завдання 4.
Розкрийте наступні питання. (6б)
А) Дайте визначення агроценозам.
Б) Охарактеризуйте біосферу, як особливу оболонку Землі.
В) Охарактеризуйте структуру біогеоценозу.

Для групи 15-1
Дистанційне навчання 21.02.14

електронна пошта викладача Бабич І.В.
(подати звіт про виконання завдання)

Практична робота № 4
Розв’язування вправ із трансляції
Мета: навчитися моделювати процес  реалізації спадкової інформації, навчитися розв’язувати елементарні задачі із трансляції.
Хід роботи:
Теоретична частина
1.     Реалізація спадкової інформації.
Загальна схема:


Транскрипція -  ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Де відбувається: ___________________________________________________
Результат: ________________________________________________________
Трансляція - ____________________________________________________________________________________________________________________________________
Де відбувається: ___________________________________________________
Результат: ________________________________________________________
2.     Під час розв’язування задач цього типу треба пам’ятати:
Довжина нуклеотиду - ______________________________________________
Молекулярна маса нуклеотиду - ______________________________________
Молекулярна маса 1 амінокислоти (середня) - __________________________
Ген - _____________________________________________________________
Одна амінокислота кодується - _______________________________________
Практична частина
Тренувальні вправи

Задача 1.
За допомогою генетичного коду визначте:
А) амінокислоту, яка кодується триплетом ААА - _______________________
__________________________________________________________________
Б) триплети, які кодують амінокислоту лейцин (Лей) - ___________________
__________________________________________________________________
В) інформацію, що закодована триплетом УАА - ______________________
______________________________________________________________________________________
Відповідь: а) лізин; б) УУА, УУГ, ЦУУ,ЦУЦ, ЦУА, ЦУГ; в) УАА – стоп-кодон, що не кодує амінокислоту, а виконує роль «розділового знака» в послідовності нуклеотитів.

Задача 2.
Один із ланцюгів фрагмента ДНК має таку послідовність нуклеотидів:
… АГЦ – АЦЦ – ГАТ – ЦЦТ – ЦГА…
Визначте амінокислотний склад білка, що кодується цим фрагментом.
Розв’язування
ДНК:      … АГЦ – АЦЦ – ГАТ – ЦЦТ – ЦГА…
і-РНК:   … УЦА – УГГ – ЦУА – ГГА – ГЦУ…
білок:         Сер –  Трп  – Лей  –  Глі  –  Ала


 Для групи 18-1
Дистанційне навчання 21.02.14

електронна пошта викладача Бабич І.В.
(подати звіт про виконання завдання)


План – конспект
 заняття з біології на тему:
«Диференціація клітин. Стовбурові клітини. Принципи взаємодії клітин. Утворення тканин у тварин»




Мета: пояснити явище диференціації клітин, дати уявлення про функції та значення стовбурових клітин та процес утворення тканин.
Основні поняття та терміни: диференціація клітин, стовбурові клітини, тканина, орган.

Структура  уроку:
1.     Організаційний момент
2.     Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
3.     Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу
4.     Узагальнення та систематизація знань
5.     Підведення підсумків уроку


Хід уроку
1.     Організаційний момент.
2.     Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Захист реферату на тему: «Стовбурові клітини»
Бесіда з учнями.
1)    Назвіть три царства живої природи, до яких належать багатоклітинні еукаріоти.
2)    На якому рівні організації знаходяться багатоклітинні організми? (організмовий).
3)    В залежності від сформованості тканин, на які групи поділяються багатоклітинні організми? Чим вони відрізняються?
4)    Охарактеризуйте загальні особливості багатоклітинних організмів а) царства Рослин, б) Тварин, в) Грибів.
5)    Чи всі клітини однакові за своєю будовою і функціями в багатоклітинному організмі зі справжніми тканинами? Наведіть приклади.
6)    Охарактеризуйте багатоклітинні організми, що не мають справжніх тканин. Наведіть приклади.

3.     Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу
Темою нашого уроку сьогодні є «Диференціація клітин. Стовбурові клітини. Принципи взаємодії клітин. Утворення тканин у тварин»
Багатоклітинні організми часто беруть свій  початок       від однієї клітини – зиготи, спори тощо. У ДНК цієї клітини закодована вся спадкова інформація про майбутній організм. Дочірні клітини, хоча і є копіями материнської, однак з кожним поділом дедалі більше відрізняються від неї. Згодом вони перетворюються на клітини, характерні для певних тканин у складі тих чи інших органів. Такий процес дістав назву диференціації.
У дорослому організмі місця відмерлих клітин заступають подібні їм, а всі різні клітини органів і тканин діють узгоджено (явище інтеграції).
Отже, існують певні взаємодії між клітинами, які забезпечують узгоджений ріст і розвиток молодого організму та стабільність зрілого.
Що відомо про такі взаємодії?
Учені встановили, що вже на ранніх етапах поділу зиготи одні клітини зародка впливають на інші. Це явище назвали зародковим взаємовпливом (зародковою індукцією).
Зародковий взаємовплив – взаємовплив клітин одна на одну на всіх етапах розвитку ембріона.
Це явище багато в чому до нашого часу залишається недослідженим.
Доведено, що деякі зародкові клітини (організатори) виділяють певні речовини, які спрямовують диференціацію інших клітин. Так, реалізуючи лише певну частину власного геному, ці клітини стають епітеліальними, нервовими, м’язовими тощо.
Важливу роль у диференціації відіграють так звані стовбурові клітини, при кожному поділі яких одна з дочірніх клітин відіграє роль організатора, інша – диференціюється.
Термін «стовбурова клітина» запропонував 1909 року російський гістолог О. Максимов.
Стовбурові клітини розташовані в особливих місцях різних тканин людини та багатьох хребетних тварин. Вони здатні поділятись, при цьому їм властиве само підтримання: після поділу одна з дочірніх клітин залишається стовбуровою, інша – згодом диференціюється. Вони також визначають здатність до регенерації, поновлюючи клітинний склад організмів.
Стовбурові клітини характеризуються низкою особливостей, які відрізняють їх від інших клітин:
1)    Здатні поділятися необмежену кількість разів..
2)    При введенні стовбурових клітин в організм,вони знаходять зону ушкодження і залишаються в ній, забезпечуючи відновлення клітинного складу та втрачених функцій.
Стовбурових клітин в організмі людини дуже мало: у зародка людини одна така клітина припадає на 10 000 інших, а в людини віком понад 60 років – на 5-8 млн. якщо стовбурові клітини втрачають свої властивості – організм приречений на загибель. Врятувати його може тільки операція з введення стовбурових клітин, отриманих від донора, наприклад шляхом пересадження червоного кісткового мозку.
         У зародків ссавців стовбурові клітини можуть давати початок усім типам клітин. У дорослому організмові вони лише підтримують кількість диференційованих клітин на необхідному для забезпечення життєдіяльності рівні.
Що таке тканина?
Тканина – це сукупність клітин, подібних за будовою, функціями, походженням. Кожна тканина виконує в організмі особливі функції.
Утворення тканин. Між тканинами рослин і тварин є значні розбіжності у формуванні і будові. У тварин різні типи тканин виникають під час  ембріонального розвитку з певних груп зародкових клітин, або листків (екто-, мезо- та ентодерми); у вищих рослин усі тканини беруть початок від твірної тканини (меристеми)
Головна відмінність між тканинами тварин і рослин полягає ще в тому, що тканини тварин часто складаються не лише з клітин, а також із міжклітинної речовини, яка є продуктом їхньої життєдіяльності. Окремі клітини так званих рідких тканин (кров) занурені у міжклітинну рідину. У тканинах рослин міжклітинної речовини практично немає. Натомість між оболонками рослинних клітин часто розміщені порожнини більшого чи меншого розміру – міжклітинники. Вміст сусідніх клітин рослин сполучений плазмодесмами.
Тканини тварин вивчає наука гістологія. Мікроскопічну будову тканин рослин досліджує мікроскопічна анатомія.
4.     Узагальнення та систематизація знань
Узагальнююча бесіда
Що таке стовбурові клітини та яке їх біологічне значення?
Що таке тканина?
Чим відрізняються рослині і тваринні тканини?
Які науки вивчають рослинні і тваринні тканини?
5.     Підведення підсумків уроку
Повідомлення домашнього завдання
§40 (240-242ст.), вивчити конспект.
Підготувати реферат на тему «Диференціація клітин і формування тканин у зародка» - індивідуальне завдання

 Для групи 10-3
Дистанційне навчання 21.02.14

електронна пошта викладача Бабич І.В.
(подати звіт про виконання завдання)
Тестова робота з самоперевіркою.
1.     Угруповання взаємопов’язаних між собою популяцій організмів різних видів, що населяють ділянку із однорідними умовами називаються:
А) біогеоценозом, б) біотопом, в) біоценозом, г) ємністю середовища існування.
2. Фітоценоз це угруповання:
А) рослин, б) сукупності різних популяцій, в) тварин, г) мікроорганізмів.
3. Сумарна маса особин різних видів у перерахунку на одиницю площі або об’єму це:
А) густота популяцій, б) продуктивність, в) видове різноманіття, г) біомаса.
4. Найчисленніші види називаються:
А) епіморфними, б) домінантними, в) рецесивними, г) фітоценотичними.
5. Гетеротрофні організми, які здатні споживати різну за походженням їжу це:
А) поліфаги, б) фітофаги, в) міксотрофи, г) сапротрофи.
6. До біоценозів з незначним видовим різноманіттям належить:
А) коралові рифи, б) тропічні ліси, в) мішані ліси, г) тундра.
7. Сапротрофи належать до:
А) автотрофів, б) міксотрофів, в) гетеротрофів, г) фітофагів.
8. Взаємозвязки між популяціями одного або різних видів, за яких використання певного ресурсу довкілля одним з них зменшує його доступність для інших, це:
А) пряма боротьба, б) конкуренція, в) опосередкований вплив, г) антагонізм.
9. Біомаса, створена особинами всіх видів за одиницю часу це:
А) густота, б) продуктивність, в) чисельність г) біотоп.
10. Просторова структура біоценозу визначається:
А) площею, б)гомеостазом популяції, в) біомасою, г)  ярусністю.
11. Організми, які живляться залишками інших організмів це:
А) сапротрофи, б) поліфаги, в) сапрофаги, г) міксотрофи.
12. Ведмідь належить до:
А) паразитів, б) хижаків, в) поліфагів, г) фітофагів.

Немає коментарів:

Дописати коментар